فیلم‌های شاخصی که یک نفر همه کاره آن‌هاست! + تصاویر

نام چارلی چاپلین، باستر کریتون، وودی آلن و اورسن ولز در میان بازیگرانی دیده می‌شوند که هم نویسنده و هم کارگردان فیلم‌های خود هستند. دیگر اسم‌ها مثل سیلوستر استالونه، جرج کلونی و تام هنکس نیز توانایی خودشان را در ساخت فیلم‌هایی که نویسنده، کارگردان و بازیگر آن هستند ثابت کرده اند.

محتوای یک فیلمنامه اگرچه می‌تواند تخیلی باشد، اما همیشه بازتاب دهنده افکار کسی است که آن را خلق کرده است. وقتی فیلمساز‌ها در بیش از یک نقش در ساخت فیلمی مشارکت کنند نشانه‌های بیشتری از شخصیت آن‌ها مشخص می‌شود؛ و این موضوع به هنرمند و مخاطب این اجازه را می‌دهد که تجربه متفاوتی داشته باشند. در این لیست فیلمساز‌هایی که به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر در یک فیلم نقش آفرینی کرده اند را مرور می‌کنیم.

«زندگی زیباست» روبرتو بنینی

فیلم های هالیوودی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

فیلم سینمایی «زندگی زیباست» به کارگردانی روبرتو بنینی در عین حال تاثیرگذار، بامزه و همچنین ناراحت کننده است. این فیلم داستان مردی به نام گوئیدو و پسرش است که در طول جنگ جهانی دوم دستگیر و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده می‌شوند. او از همان ابتدا به پسرش القا می‌کند که برای تعطیلات به این کمپ آمده اند و همه این‌ها یک بازی است.

اگرچه بسیاری از منتقدان از این فیلم راضی نبودند، اما «زندگی زیباست» در چهار بخش از آکادمی اسکار نامزد شد و دو جایزه بهترین بازیگر و بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد. تنها دو کارگردان هستند که برای بازی در فیلم خود اسکار دریافت کرده اند که بنینی جزو آنهاست.

«تیغ پرتابی» بیلی باب تورنتون

فیلم های هالیوودی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

تورنتون بیشتر برای نقش آفرینی در فیلم سینمایی «چشم عقاب» و سریال‌های «فارگو» و «جالوت» که برای آن جایزه گلدن گلوب دریافت کرده است، شناخته می‌شود؛ اما در اولین تجربه او به عنوان کارگردان نیز موفق بوده است. این فیلم داستان مردی ناتوان به نام کارل را روایت می‌کند که پس از گذراندن مجازات ۱۷ ساله از زندان آزاد می‌شود و بعد از آن تصمیم می‌گیرد که به زادگاه خود باز گردد.

این فیلم از روی یک فیلم کوتاه به نام «بعضی‌ها به آن می‌گویند تیغ پرتابی» که تورنتون در آن بازیگر بود، ساخته شد. «تیغ پرتابی» توانست جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی آکادمی اسکار را دریافت کند و باب تورنتون هم نامزد بهترین بازیگر مرد این جوایز شد.

«نابخشوده» کلینت ایستوود

فیلم های هالیوودی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

شاید موفق‌ترین فیلمی که به این نحو (نویسنده، کارگردان و بازیگر مشترک) ساخته شده، فیلم نابخشوده کلینت ایستوود باشد. این فیلم در سال ۱۹۹۲ توسط کمپانی برادران وارنر ساخته شده و به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا جزو ۱۰ فیلم وسترن برتر تاریخ قرار دارد.

داستان فیلم از این قرار است که شخصیت کلینت ایستوود در حالی که از گذشته خود و تبهکاری فاصله گرفته قصد دارد، به همراه دوست قدیمی خود با بازی مورگان فریمن و یک مرد جوان آخرین ماموریت خود را که یک انتقام است آغاز می‌کند. این فیلم در ۹ بخش اسکار نامزد شده بود که ۴ جایزه اصلی این آکادمی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد.

«راکی» سیلوستر استالونه

فیلم های هالیوودی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

به غیر از قسمت نخست و قسمت پایانی مجموعه فیلم‌های «راکی» سیلوستر استالونه کارگردان، نویسنده و بازیگر این فیلم‌ها بوده است. استالونه در فیلم‌های دیگری مثل «خیابان بهشت»، «زنده ماندن» و «رمبو» نیز فیلمساز اصلی بوده است. در زمانی که برای ثبت رکورد به فروش‌های ۲ میلیاردی نیازی نبود، «راکی ۲» توانسته بود با ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۷۹ به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شود.

داستان فیلم «راکی ۲» دنباله قسمت نخست است که توانسته ۳ جایزه اسکار را دریافت کند. راکی داستان یک مشت زن نه چندان مشهور است که فرصت یک مبارزه نمایشی را پیدا می‌کند، اما او این مبارزه را جدی می‌گیرد که به همین خاطر توسط شخصی به نام آپولو به مبارزه‌ای واقعی دعوت می‌شود.

«کار درست را انجام بده» اسپایک لی

فیلم های هالیوودی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

اسپایک لی کارگردان آمریکایی آفریقایی است که با این فیلم در سال ۱۹۸۹ پایش به اسکار باز شد و نامزد جایزه بهترین فیلمنامه این آکادمی شد. این فیلم با اینکه سی سال از نمایش آن می‌گذر هنوز تاثیرگذاری خود را حفظ کرده است.

این فیلم داستان شخصیت سال با بازی دنی آیلو صاحب ایتالیایی-آمریکایی یک پیتزا فروشی در بخش سیاهپوست نشین بروکلین را روایت می‌کند که اسپایک لی هم در این رستوران به عنوان پیک حضور دارد. درگیری لفظی صاحب این پیتزا فروش با یک سیاه پوست دیگر منجر به شلوغی و درگیری می‌شود که ادامه ماجرا را رقم می‌زند.


منبع: باشگاه خبرنگاران


 

ممکن است شما دوست داشته باشید

1

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
محمدحسین Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
محمدحسین
Member
Active Member
محمدحسین

🙂